Jag tänkte jag skulle presentera mina motorcyklar. För tillfället 3st men det kommer bli ändring på det. Ska sälja minst en av dem i närtid. Har varken tid eller, just nu, lust att meka med dem. Men kanske kommer det någon annan!
”Den svarte”
Den svarte är en ombyggd Honda CB750 SOHC från 1971. Jag köpte den ofungerande för ett par år sedan och då var den redan ombyggd till bobber (ska lägga in en bild från en tidning där den var med). Den hade dock stått i ett skjul i några år så skicket var inte det bästa. Jag fixade en del och fick den att gå. Motorn, ombyggd till 836cc, går väldigt bra på den och det är en rolig hoj att köra.
Jag bytte framgaffel till en webbgaffel som jag hade hemma och utan att rejka och stretcha så blev det ett gött res på den! Har inte orkat hålla på med finish osv då den redan var i slutet skick. Så den har mer fått bli en ”laga temporärt och kör nu”-hoj.
Just nu sitter motorn i choppern och denna får chopperns motor. När och om den motorn ska sättas i denna innan den säljs får vi se om jag pallar.
Choppern
Tanken var egentligen att jag skulle bygga om den svarte till en riktig chopper. Men på en träff kom jag över en extra motor och på blocket lyckdes jag hitta ett chassi med tillhörande springergaffel så jag tänkte ”två hojar är ju bättre än en” så jag satte ihop den till en egen hoj.
Så denna är en Honda CB750 SOHC från 1974 men reggad som ombyggd 1984.
Detta projekt har pågått alldeles för länge pga olika anledningar och jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med den. Den går och kör men jag har tappat gnistan lite. Det känns såklart som ett misslyckande när jag hållit på så länge men vafan. Den är ihopsatt ”temporärt” så den är ingen skönhet. Tanken var att sätta ihop den, köra och sen riva och göra det bra men som sagt, jag har tappat det lite.
Planen nu är att köra den i sommar, se om det är något för mig och sen ev sälja den till hösten. Man vill ju köra lite också och inte bara ha något som står. Jag har lite för många hobbys för att fokusera 100% på detta.
Loket
En Honda Gold Wing Interstate från 1982. En hoj jag köpte för att, med mindre friktion, kunna pendla på motorväg till och från jobb. Något jag gärna inte gör med de andra då det är lite drygt ibland att ligga i 70 på småvägar.
Loket är kanon. Den ligger fint på motorvägen i 120 utan problem trots sin ålder. Men det är precis vad den är; ett väglok för motorväg. Att köra på 70-vägar en varm sommardag blir man inte köldslagen av direkt.
Tanken är att ha kvar denna då den fyller sin funktion fint och jag har fixat en hel del på den för att få den så driftsäker den kan bli i den närmsta framtiden. Bytte nyss kylarslangar, kamremmar och lite annat!