Bakgrunden till bodegan är att jag delade garage med några vänner där vi hade våra motorcyklar. Efter att familjen flyttade så fick jag längre väg till garaget och hur kul det än var att hänga med vänner så blev det varken ofta eller länge. Följden av det blev att jag inte fick gjort något på mina hojprojekt vilket i sin tur blev en stress och sänkte motivationen.
Någon behövde göras. Jag behövde få hem mina saker så jag kunde gå ut oftare och småpilla. Som småbarnsfar är tiden begränsad men har man sakerna hemma så kan man lättare gå ut en timme här och där. Detta blir såklart svårare om man har 40min körtid fram och tillbaka. Dessutom når babymonitorn ut till uppfarten vilket ger än mer flexibilitet.
Då vi hyr huset vi bor i så ville jag inte bygga något för permanent utan ville ha en liten backup. Idén med byggbodar/manskapsbodar kläcktes då. Då syftet ändå var att bara ha hojar och verkstad där så kändes det som en bra medelväg.
Hitta bodar
Genom en vän fick jag erbjudande om att köpa två äldre byggbodar på vardera 9x3m. Perfekt för endamålet!
Den gula boden var nyare och i bra skick och den vita var lite äldre och i lite sämre. Dock behövde panelen bytas de närmsta åren på den vita men i övrigt kändes de båda bra. Och ett bra pris är ett bra pris. Så det blev affär!
Nu återstod det bara att fixa markarbetet hemma då vår uppfart hade en väldig lutning. Lyckligtvis har vi en granne med grävare som fixade det. En area på ca 10x7m grävdes upp och fylldes igen jämnt med nytt bärlager. 1/4 -22 blev vi klara efter knappt 2 dagars jobb.
Hemkomst
Att få hem bodarna var enkelt. Jag och en vän var nere och förberedde dem lite men annars var det bara att boka transport. Den 9/6 -22 kom de hem!
Det var lite på gränsen att få av dem från bilen. Bodar lastas oftast av och på från sidan. Detta för att belastningen på kranen blir mindre då. I vissa fall kan man lasta av bakom bilen men då svänger man boden så den vinklas 90 grader mot bilen. Redan där blir det en rätt stor belastning på kran och bil.
Nu var det ju såklart så att min uppfart är så smal att det enda sättet var att lyfta av dem rakt bak. Det var verkligen på gränsen men efter ett antal pip från systemet och rutinerad bygling av säkerhetssystem på bilen så löste föraren det med bravur. Äntligen var bodarna på plats!
Renovering
Sommaren fick åt till renovering. Där var vissa saker jag visste att jag skulle göra och vissa saker som kom som överraskningar. Jag visste att jag skulle flytta fönstret från den gula bodens kortsida och ersätta med en dubbeldörr i stål som jag hittade på blocket. Fönstret skulle jag istället sätta på den gråa bodens långsida istället för den svarta ståldörren som satt där från början.
Då den gula boden är modernare så var det bara en fråga om att plocka ner gipsen, ta bort isoleringen och ändra reglarna lite. Inget större jobb och det var kul att göra! Gick på en dag att fixa så det var kul att se framsteg så snabbt.
Överraskningen
Sååå, det visade sig när jag skulle sätta in fönstet i den gråa boden att där var en del problem med taket… Jag hade sett när vi var och kollade på dem att där var en fläck i taket men jag trodde att det var gamla synder. Det var det också men de synderna hade tyvärr inte åtgärdats. Någon gång har man bytt panel på boden och då vikt upp hela plåttakets sida. Sen har man satt tillbaka det med plåtskruv som man satt lite hipp som happ så de flesta av dem hade åkt ut. Detta lämnade fina små hål längst med hela långsidan på boden där det kunde sippra in vatten. Kontentan var att jag fick byta en tvärgående takregel samt plocka bort isolering längst med hela taket och spraya med mögeltvätt osv. Detta var ett stort projekt. Den gråa boden är äldre och gjord av sandwich-konstruktion med två skivor med pir-isolering emellan. Ett helvete att få bort… Fick bila bort det mesta av isoleringen då skummet var hårt som sören. Detta jobbet tog ca 2v och var en tråkig överraskning.
Men fönstret kom in i alla fall och allt blev fixat. Inte så snyggt men det är en verkstad så det blev good enough. Det viktigaste är att det blev fuktfritt och tätt.
Slutklämmen
Efter missödet med fukten så var det bara att färdigställa renoveringen. Ett nytt lager vit färg på väggar och tak, en blå underdel på väggen för lite flash och sen var det bara resten kvar. Fick lite hjälp att måla också!
När målningen var kvar kom elektriker och kopplade in en ny central i bodarna. Jag hade sedan tidigare grävt ner kabel från huset och ut. Jag satte upp uttag och nya lysrör.
En luft/luft-värmepump fick också sättas in och då var vi inne i Oktober. Ville ha den rakt ovanför fönstret egentligen men det fanns inte tillrckligt med avstånd till taket då så den fick sitta bredvid. Nu när jag använt den ett tag så tycker jag att det funkar kanon och jag håller en underhållstemperatur på 8 grader under vintern. När jag sen ska ut och meka så sätter jag den på 16-18 grader ca 20min innan och då blir det varmt och skönt där inne.
Inflytt
Den 1 November var det dags. Inflytt! Jag körde 5-6 släp fulla med grejer från det gamla garaget och hem till bodarna. Fick hjälp med en del men det mesta tog jag själv. Det visade sig vara väldigt bra att ha ett lyftbord med hjul! Jag kunde backa till släpet så nära att jag kunde lägga ner bak-läppen IN i bodarna så det förenklade en hel del. Det mesta var bara att dra ut!
Allt hemma
Mycket skit blev det! Det har tillkommit ännu mer saker sedan det blev klart.
Jag har tagit bort den lilla väggen mellan bodarna och öppnat upp så att det är en stor öppning istället. Det funkade inte så bra med två mindre öppningar, det blev ett jäkla baxande när jag skulle ha upp en hoj på liften.
Sen har ju SKRIV&DON-sakerna flyttat ut där också då vi inte har plats i vårt lilla hus. Funderar på att göra någon större förändring så att jag har ett bättre ställe för det. Papper och verkstad funkar inte jättebra ihop… Men vi får se vad som händer i framtiden!
Är väldigt tacksam för all hjälp jag fått av alla också! <3